Нова візія роботи Централізованої бібліотечної системи Житомирської міської ОТГ в умовах пандемії COVID-19. 

У житті не буває усе передбачувано і прогнозовано - щодня людина стикається із безліччю проблем і ситуацій, які потребують негайного вирішення. Та чи не найбільшим викликом для усієї людської спільноти є стрімке розповсюдження коронавірусної інфекції. Цей процес потужно вплинув на усі сфери життя людини: побут, роботу, навчання, суспільну поведінку тощо.

Суттєвих трансформацій в умовах карантину зазнала робота закладів культури, зокрема бібліотек, робота яких тісно пов’язана із міжособистісними та груповими комунікаціями. Очевидно, що постала гостра необхідність у нарощуванні технічної бази бібліотеки, закріплення та активного впровадження у роботу навичок та умінь працівників, налагодження безпечного обслуговування користувачів. Як ніколи актуальними та затребуваними є он-лайнові інформаційні ресурси бібліотеки: віртуальна довідка, віртуальні виставки, використання електронного каталогу. Особливою популярністю серед фахівців та читачів користуються соціальні мережі.

А що ж у цій ситуації робити тим користувачам, які хочуть отримати паперову книгу? Та як організувати видачу документів оф-лайн? Як зробити бібліотечний простір безпечним як для користувачів, так і для самих бібліотекарів?

На усі ці питання немає точно визначеної відповіді, адже жодна з установ не має досвіду роботи у подібних умовах. Проте переглядаючи рекомендації зарубіжних колег та беручи до уваги дослідження учених, ми виробили власну візію роботи закладу. Усю роботу ми умовно розділили на два періоди: підготовчий або організаційний та, власне, сама робота.

Розпочали із організації санітарно-епідеміологічних заходів. Заздалегідь закупили засоби захисту персоналу: маски, рукавички, окуляри, щитки, дезінфікуючі засоби, пакети для зберігання книг на обсервації, робочі халати, великі шматки товстого поліетилену, який слугуватиме захисним бар’єром між бібліотекарем і читачем, та перевірили наявність об’ємних коробок для зберігання книг (до речі, повернені книги рекомендується зберігати на обсервації не менше 3-х днів); розробили графік регулярного провітрювання та профілактичного прибирання приміщень та контактних поверхонь дезінфікуючими засобами, завели журнал прибирання, до якого щоразу вноситиметься інформація; обладнали  спеціальний куточок, на якому є всі необхідні деззасоби, серветки, інструкції та пам’ятки для користувачів. Всередині та ззовні бібліотеки зробили яскраві розмітки та вказівники для кращого орієнтування відвідувачів.

Другим важливим елементом підготовчої роботи є інформування користувача про порядок роботи бібліотеки в умовах карантину. Сюди входить: створення та активізація бази даних користувачів за телефонними номерами – інформування телефоном, формування Viber-cпільноти користувачів кожного структурного підрозділу, інформування у соціальних мережах та за допомогою звичайного оголошення. Бібліотекарями опитано близько 6 тис. читачів протягом 2 тижнів за допомогою Google-форми. Чекайте на результати онлайн-опитування.

Третій елемент - розроблення чітких та зрозумілих інструкцій для бібліотекарів та пам’ятки користувача та розміщення їх на видних  місцях (біля входу та біля санітарно-епідеміологічного куточка).

Наступний етап – приступаємо, власне, до обслуговування, яке передбачає суто прийом та видачу книг із повним закриттям доступу до бібліотечних фондів. На думку наших фахівців задля кращої безпеки доцільно розділити потоки прийому та видачі книг. Кожна бібліотека має декілька запасних виходів, тож відкривши один з них, матимемо точку прийому прочитаної літератури. Бібліотекар приймає книги, загорнуті у поліетиленовий пакет, прикріплює до нього стікер із датою та прізвищем читача, заповнює вкладиш формуляра, який згодом передає на точку видачі. У кінці робочого дня повернуті книги складають у коробку та залишають на триденну обсервацію. 

Після повернення літератури читач, слідуючи вказівникам, прямує до точки видачі документів, яка знаходиться всередині бібліотеки у відділі абонементу. Біля санітарно-епідеміологічного куточка читач зупиняється та дезинфікує руки або вдягає рукавички. Окремо наголошуємо, що обов’язковою умовою перебування відвідувача у бібліотеці – наявність захисної маски, а кількість користувачів, які одночасово можуть перебувати всередині приміщення, обмежується двома. Бібліотекар, за наявності необхідної літератури, задовольняє запит читача. Одноразова книговидача складає 2-3 документа, а термін повернення книги – 2 тижні. 

На період карантину користувачеві доступні ще й такі послуги: «Книгоноша, або Книга додому» (книгу можна замовити за телефоном (0412) 463071, доставка - безкоштовна), та придбання електронного читацького квитка.  До речі, остання наразі є надзвичайно актуальною, адже саме зараз бібліотеки системи переходять на обслуговування користувачів через читацький квиток, який є необхідним кроком для створення електронної ресурсної бази користувачів та ще однією вагомою ланкою в автоматизації бібліотечних процесів.

24.05.2020